علت خاموشی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی از مناطق اصلا قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی، فقط ۱۴ درصد! اداره کل صمت خراسان رضوی طی ۸ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ رتبه سوم کشور در تعداد پرونده کشف کالای قاچاق را کسب کرده است ۹ مزرعه ماهی خاویاری در خراسان رضوی فعال است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲ دی ۱۴۰۳) | ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز عرضه سنگین دلار، تتر و درهم از فردا (۳ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هزینه نشست و برخاست هواپیما ۴۶ برابر شده است | درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای آزادشدن نرخ بلیت هواپیما

  • کد خبر: ۱۱۴۳۶۱
  • ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
هزینه نشست و برخاست هواپیما ۴۶ برابر شده است | درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای آزادشدن نرخ بلیت هواپیما
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که هزینه نشست و برخاست در شهری مانند اهواز یا مشهد از سال ۱۳۹۰ تا امروز ۴۶ برابر شده و این مسئله یکی از دلایل افزایش هزینه‌های پرواز است که به صورت دلاری برای ایرلاین‌ها محاسبه کرده و ریالی آن را دریافت می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدعبدالرضا موسوی در برنامه زنده تلویزیونی امروز درباره مسائل مطرح شده در زمینه تعیین نرخ ارزی برای عرضه بلیت هواپیما به اتباع خارجی گفت: اگر دنبال حل موضوع هستیم و می‌خواهیم به نفع مردم تمام شود باید از کسی دعوت کنیم تا بتواند به عنوان صاحب نظر صحبت کند اما سازمان میراث فرهنگی در این حوزه هیچ نقشی ندارد.

وی افزود: نرخ‌گذاری ارزی برای فروش بلیت هواپیما به اتباع خارجی مختص چند شرکت هواپیمایی نیست و این مسئله توسط همه شرکت‌های هواپیمایی اجرا خواهد شد که الگوهای زیادی در دنیا دارد.

وی با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه نرخ‌گذاری ارزی بلیت هواپیما برای اتباع خارجی به صنعت گردشگری آسیب می‌زند، گفت: در دنیا به شرکت‌های خارجی و مسافران خارجی یارانه می‌دهند تا صنعت گردشگری توسعه پیدا کند. به عنوان مثال شما هنگامی که به ترکیه می‌روید حدود ۵۰۰۰ دلار تخفیف به شما می‌دهند اما متأسفانه در ایران تنها صحبت‌های زیادی در این زمینه مطرح شده و عملی نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: به نظر من دولت می‌تواند نرخ سوخت را آزاد کند تا ما هم نرخ بلیت هواپیما را آزاد کنیم و باید یارانه سوخت حذف شود چرا که اساسا این یارانه تأثیر چندانی در نرخ بلیت هواپیما ندارد. بخش عمده هزینه‌های یک پرواز به هزینه‌های ارزی برمی‌گردد که باید به دستگاه‌های متولی مختلف از جمله سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها و دیگر دستگاه‌ها که نمی‌خواهم از آن‌ها نام ببرم، اختصاص دارد.

به گفته موسوی بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های پرواز ارزی است و مسئله‌ای که دائما مبنی بر تخفیفات فرودگاهی مطرح می‌شود درست نیست چرا که به عنوان مثال نرخ بلیت و یک نشست و برخواست در شهری مانند مشهد، اهواز یا... از سال ۱۳۹۰ تا امروز ۴۶ برابر افزایش پیدا کرده چرا که این هزینه از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به صورت دلاری (معادل ریالی) دریافت می‌شود و در حالی که نرخ بلیت هواپیما محدود و مشخص است هر روز هزینه پروازها و نرخ این خدمات متغیر است.

وی اعلام کرد: به نظر من دولت باید همه  یارانه ها را حذف کند چرا که در این شرایط وضعیت بهتری برای ما بوجود می‌آید اما در حال حاضر بیش از ۱۱ درصد نرخ بلیت هواپیما به سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی پرداخت می‌شود.

احتمال اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آینده

آرمان بیات - کارشناس صنعت هوانوردی - نیز در این برنامه اظهار کرد:‌ سهم شرکت فرودگاه کمتر از سه تا چهار درصد است که با توجه به نوع هواپیما و شرکت‌های هواپیمایی با هم متفاوت هستند اما باید به این موضوع هم توجه کنیم که حجم بازار گردشگری خارجی با ارزی شدن نرخ بلیت هواپیما برای اتباع خارجی کوچکتر خواهد شد.

وی افزود: بر اساس بند ب ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه شناورسازی یا همان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مورد تأکید قرار گرفته است و مقرر شده تا به صورت تدریجی تخفیفات تکلیفی در حوزه صنعت هوانوردی حذف شود و امروز شاهد حذف این تخفیفات برای اتباع خارجی هستیم و ممکن است در آینده نزدیک همان طور که در برنامه پنجم توسعه آمده است همه این تخفیفات برای مسافران ایرانی هم حذف شود.

در ادامه این برنامه سیدمصطفی فاطمی - مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - نیز گفت: مهمترین مزیت ما در حوزه گردشگری ارزان بودن سفر به ایران است. از سوی دیگر در زمینه نرخ‌گذاری صنوف بسیاری از تورهای گردشگری برنامه‌های خود را پیش‌فروش کرده‌اند و هم اکنون تا پایان ۲۰۲۲ تورهای خود را فروختند و فروش تورهای خود در سال ۲۰۲۳ را نیز آغاز کردند. بنابراین نمی‌توانیم در حال حاضر نرخ را تغییر دهیم چرا که سود همین آژانس‌ها و تورها آنقدر نیست که بخواهیم مابه‌التفاوت قیمت بلیت هواپیما را از سود آن کم کنیم.

وی افزود: بسیاری از هتلداران نیز درخواست افزایش نرخ را داشتند و حتی می‌خواستند بهای آن را از گردشگران خارجی به صورت دلاری دریافت کنند که به همین دلیل با آن مخالفت کردیم.

فاطمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما از اتخاذ و اجرای چنین تصمیمی درباره نرخ‌گذاری بلیت هواپیما برای اتباع خارجی بی‌خبر بودید، گفت: ما اطلاعی در این زمینه نداشتیم و همواره جلسات ستاد خدمات سفر با حضور دستگاه‌های متولی از جمله سازمان هواپیمایی کشوری برگزار می‌شود و دو هفته گذشته نیز این جلسه برگزار شد اما هیچ موضوعی در این زمینه از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی مطرح نشد.

وی تأکید کرد: صنعت گردشگری صنعت مادر است که صنعت هوانوردی نیز از آن بهره‌مند می‌شود و باید توجه کنیم که افزایش نرخ بلیت هواپیما صنعت گردشگری را با مشکل مواجه می‌کند و در ادامه گریبان صنعت هواپیمایی را نیز خواهد گرفت. به عبارت دیگر می‌توان گفت که اجرای این تصمیم می‌تواند بخش عمده‌ای از صنعت گردشگری را متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->